تفاوت هاست و دامنه چیست؟ هرچه درباره فرق هاست و دامنه باید بدانیم

برای ورود به دنیای اینترنت و شروع یک کسب و کار آنلاین، ایتدا آشنایی با مفهومی به نام هاست و دامنه الزامی است. این مقاله پاسخی به پرسش هاست و دامنه چیست میپردازد و تفاوت بین هاست و دامنه را مورد بررسی قرار میدهد. پس از خواندن این مقاله و دانستن فرق بین هاست و دامنه شما خواهید توانست برای راه اندازی یک وب سایت برنامه ریزی مناسبی را شروع کنید.

خرید هاست و دامنه از جمله خدمات ماست و میتوانید برای طراحی سایت در شیراز و سایر نقاط کشور، مشاوره و اقدام به خرید، با ما تماس بگیرید. حال به پاسخ هاست و دامنه چیست میپردازیم.

دامنه یا دامین چیست؟

کوتاه ترین پاسخ به سوال هاست یا دامین چیست باید بگوییم دامنه یا دامین آدرس سایت شما در فضای اینترنت است. خیلی ساده تر در تعریف دامنه چیست باید بگوییم دامنه دقیقا همان آدرسی است که برای ورود به یک سایت در مرورگر خود وارد می‌کنیم است.

دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده است: ابتدا نام دامنه و دوم پسوند آن. برای ثبت نام دامنه در فضای اینترنت شما باید قوانین آن را نیز رعایت کنید و کاراکترهای مجاز برای ثبت دامنه حروف و اعداد و ترکیبی از آن است.

انتخاب نام دامنه بستگی به سلیقه و محتوای وب سایت دارد و شما میتوانید مانند انتخاب یک نام برای یک مغازه، نامی مناسب برای سایت خود انتخاب و به ثبت برسانید. نام دامنه با “.” از پسوند جدا میشود. پسوند ها به دو دسته کلی بین المللی و ملی دسته بندی میشوند و انتخاب ها کدام از آنها متاثر از حوزه فعالیت سایت شما و نظر شخصی شما خواهد داشت.

مثلا com. نوعی پسوند بین المللی و ir. نمونه از پسوند ملی ایران است. یک گروه طراحی و هنری برای خود از پسوند art. استفاده میکند و یا یک شرکت که در حوزه اینترنت قعالیت میکند net. را برای دامنه خود انتخاب میکند و این کاملا سلیقه ای و شخصی است و قیمت هر کدام از پسوندها نیز با یکدیگر متفاوت است. پسوند ملی ir. حدود بیست هزار تومان و برخی پسوندها نیز به چندده میلیون تومان میرسد.

تفاوت هاست و دامنه چیست؟ هرچه درباره فرق هاست و دامنه باید بدانیم

دامنه هر وبسایت به صورت منحصر به فرد است و شما نمیتوانید دامنه سایت دیگری را برای خود انتخاب کنید، لذا ابتدا باید مطمئن شوید که دامنه ای که قصد خرید آن را دارید قبلا برای شخصی رزرو نشده باشد و در اصطلاح آزاد باشد.

دامنه ها با استفاده از آدرس IP یا “Internet Protocol Address” به میزبانی وب شما یا هاست متصل میشوند. هر هاست با یک آدرس IP که احتمالا قبلا مانند آنها را مثل 192.168.1.1 دیده اید در دنیای اینترنت شناخته میشوند.

آدرس IP ها از طریق سرویسی به نام DNS یا Domain Name System که مقدار آن از طرف شرکت هاستینگ به شما اعلام خواهد شد، روی دامنه شما تعریف می‌شوند.

هاست چیست و هاست چگونه کار میکند؟

در پاسخ به این پرسش که هاست چیست باید گفت هاست یا میزبانی وب در واقع همان محلی است که سایت طراحی شده شما بر روی آن قرار میگیرد و مخاطبین و کاربران شما از طریق آن، امکان مشاهده سایت شما را دارند.

این به این معنی است که اطلاعات سایت شما باید بر روی دستگاهی قرار بگیرد که به شکل مداوم و 24 ساعته روشن و در دسترس باشد تا کاربران بتوانند هر لحظه از شبانه روز از سایت شما دیدن کنند و به همین دلیل انتخاب یک شرکت مناسب برای میزبانی وب نیز بسیار مهم و در رضایت کاربران شما اهمیت بسیاری دارد.

با توجه به سایتی که طراحی میکنیم و میزان فضای مورد نیاز و تعداد کاربران بازدید کننده از سایت، نوع میزبانی وب خود را انتخاب میکنیم و همچنین سرور مورد نظر ما میتواند داخل کشور و یا خارج از کشور باشد.

با توجه به جامعه هدف خود و محل ارائه خدمات میتوانیم از سرور داخل و یا خارج استفاده کنیم و این در سرعت ورود به سایت و مشاهده صفحات سایت توسط کاربر تاثیرگذار است. امیدواریم اکنون به مفهوم وب هاستینگ و میزبانی وب آشنایی پیدا کرده باشید.

تفاوت هاست و دامنه چیست؟ هرچه درباره فرق هاست و دامنه باید بدانیم

با تهیه یک هاست و یا توجه به نوع آن، ابزاری برای دسترسی به فضای میزبانی و مدیریت آن از طریق شرکت هاست به شما ارائه میگردد.

همچنین رکوردهای DNS برای بارگذاری اطلاعات وب سایت بر روی هاست و تعریف نام دامنه، از طرف شرمت هاستینگ به شما اعلام میگردد تا DNS ها را بر روی دامنه تعریف کنید.

تفاوت هاست و دامنه چیست؟

برای پاسخ به این سوال و برای بیان ساده آن مثالی ملموس میزنیم تا خیلی راحت به جواب آن برسید.

برای مثال یک فروشگاه را در یک مرکز خرید در نظر بگیرید. این فروشگاه از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

  • نام و آدرس ساختمان فروشگاه
  • خدمات و یا وسایلی که در فروشگاه ارائه میدهید.
  • یک ساختمان که که فروشگاه در آن قرار دارد.

در اینجا نام فروشگاه و آدرس ساختمان فروشگاه در واقع همان دامنه یا Domain خواهد بود. دامنه نام فروشگاه شماست که مشتری با آن نام فروشگاه شما را پیدا میکند.

محصولات و یا خدماتی که در فروشگاه شما ارائه میگردد همان اطلاعات و محصولات سایت و دکور فروشگاه همان طراحی سایت شما خواهد بود.

و در نهایت ساختمانی که فروشگاه شما در آن قرار گرفته و با ساختن آن مجتمع محلی برای قرار دادن اجناس و محتوا در آن فروشگاه را به ما داده اند، همان سخت افزار و یا هاستی (Host) یا میزبانی نام دارد که آن را از یک شرکت خدمات هاستینگ اجاره کرده ایم.

شرکت های هاستینگ معمولا خدمات مربوط به دامنه را نیز به شما ارائه میدهند و پس از خرید هاست و دامنه ارتباط بین آنها نیز از طریق خود شرکت انجام میشود و نیاز به دانش خاصی برای استفاده از آن نخواهیم داشت.

پس حالا که میدانیم هاست و دامنه چیست و اولین قدم برای طراحی سایت داشتن یک هاست و دامنه مناسب است، میتوانیم برای خرید آنها بهتر تحقیق کنیم و در آغاز کار دامنه ای شایسته  برای سایت خود انتخاب کنیم و با انتخاب یک هاست مناسب زمینه را برای خدمت رسانی به کاربران و استفاده بهتر از سایت توسط آنها، فراهم کنیم.

پس برای طراحی سایت شیراز و سایر نقاط کشور میتوانید با ما تماس بگیرید. ما برای خرید هاست دامنه شما نیز از هاستیگ مناسب و قدرتمندی استفاده خواهیم کرد و همچنین برای برآورد هزینه طراحی سایت و همچنین سئو سایت در شیراز خود میتوانید از ما کمک بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

چرا ما؟

تیم طراحی سایت شیراز وب با دانش فنی بالا و استفاده از طرح های روز دنیا قادر است بهترین و زیباترین طراح ها را، برای سایت شما پیاده سازی کند.

آخرین پست ها

نمونه کارهای طراحی سایت را ببینید و برای طراحی سایت در شیراز، بوشهر و بندعباس با ما تماس بگیرید.

مشاوره طراحی سایت در شیراز

تماس با ما

شما میتوانید در صورت نیاز به آسانی از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید.